مفاهیم مدیریتی مرکز تماس

چاقوی دو لبه برون‌سپاری | مزایا و معایب

مرکز تماس چیست؟

مزایا و معایب برونسپاری

برونسپاری یک کار رایج برای کسب و کارها است که بخشی از فعالیت‌ها و فرآیندهای خود را به یک شرکت دیگر می‌سپارند. مزایای برونسپاری می‌تواند قابل توجه باشد. از صرفه‌جویی در هزینه گرفته تا افزایش بهره‌وری.

از طرفی دیگر، کاهش کنترل روی فرآیند برونسپاری شده، یک ریسک محسوب می‌شود. قبل از برونسپاری فرآیندها، باید با مزایا و معایب برونسپاری آشنا شویم و آنها را با دقت بررسی کنیم.

مزایا و معایب برونسپاری

مزایای برونسپاری

دلایل زیادی وجود دارد که یک کسب و کار نیاز به برون‌سپاری بخشی از کار، فرآیند یا وظایف خود را دارد. به‌عنوان بخشی از مزایای برونسپاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بهبود تمرکز روی هسته اصلی کسب و کار

برونسپاری می‌تواند وقت شما را آزاد کند تا روی نقاط قوت کسب و کار تمرکز کنید و به کارکنان شما این امکان را می‌دهد تا روی وظایف اصلی خود و استراتژی آینده تمرکز کنند.

۲. افزایش بهره‌وری

انتخاب یک شرکت برون‌سپاری که متخصص در انجام فرآیند یا خدماتی که قصد برونسپاری دارید، داشته باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا خدمات کارآمدتر و باکیفیت‌تری ارائه دهید.

۳. صرفه‌جویی هزینه‌ها

برونسپاری با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به کسب و کارها کمک می‌کند تا منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها داشته باشند.

۴. افزایش دسترسی

برون‌سپاری می‌تواند به شما امکان دسترسی به قابلیت‌ها و امکانات تخصصی را بدهد. امکاناتی که هزینه‌کردن به‌صورت مستقیم، برای کسب و کار توجیه اقتصادی ندارد.

۵. مزیت رقابتی

برونسپاری به کسب و کارها کمک می‌کند تا به کمک زنجیره تامین خود دانش و مهارت را افزایش دهند و یک مزیت رقابتی برتر ایجاد کنند.

۶. کاهش ریسک

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر پروژه‌ای تحلیل و بررسی ریسک است. به وسیله برون‌سپاری فرآیند‌ها به یک تیم متخصص می‌توان تا حد زیادی ریسک انجام کار را کاهش داد.

۷. ساده‌سازی مدیریت پروژه

با کاهش فرآیندها و وظایف تحت مدیریت خود و با برونسپاری آنها می‌تواند تا حد زیادی مدیریت پروژه‌ها را ساده‌تر کرد. مدیریت پروژه ساده هم در نهایت منجر به انجام موثر و به موقع کارها می‌شود.

۸. چابکی و انعطاف‌پذیری

برون‌سپاری می‌تواند به انعطاف‌پذیری و چابکی کسب و کار کمک کند، تا بتواند با چالش‌ها و تغییرات بازار سازگار شود.

۹. چابکی و انعطاف‌پذیری

برون‌سپاری می‌تواند به انعطاف‌پذیری و چابکی کسب و کار کمک کند، تا بتواند با چالش‌ها و تغییرات بازار سازگار شود.

معایب برونسپاری

برونسپاری شامل واگذاری کنترل مستقیم بر عملکرد یا فرآیند کسب و کار به شخص ثالث است. به همین دلیل ریسک‌هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال برونسپاری می‌تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

۱. کاهش برخی کنترل‌ها

همان‌طور که انتظار می‌رود، زمانی که بخشی از کار یا فرآیند را برون‌سپاری می‌کنیم، کنترل روی نظارت و نحوه انجام کار را از دست می‌دهیم. تا زمانی که انتخاب درستی در مورد فرد یا شرکتی که کار را انجام می‌دهد، داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم، نباید مشکلی ایجاد شود. اما باید با دقت بیشتری قدم برداریم.

۲. هزینه‌های پنهان

اگر چه عملیات برونسپاری، عموما برای کسب و کارها ارزان‌تر تمام می‌شود. اما باز هم باید مراقب بود. بستن یک قرارداد شفاف می‌تواند تا حد زیادی این هزینه‌های پنهان را آشکار سازد و در طول همکاری با شرکتی دیگر مشکلی ایجاد نشود.

۳. ریسک‌های امنیتی

در عصر اطلاعات، حفظ داده‌های مشتری بسیار ضروری است. اگر به دنبال برون‌سپاری فرآیندهای کسب و کار هستیم باید تمام جوانب را در نظر بگیریم و با امضای قراردادهای NDA و در نظر گرفتن پروتکل‌های مناسب، خیال خود را بابت امنیت داده‌ها راحت کنیم.

۴. کاهش کنترل کیفیت

شرکت‌های برونسپاری و برخی فریلنسرها ممکن است به‌جای انجام یک کار خوب به دنبال سود باشند. به این معنی که ممکن است سرعت انجام کار زیاد باشد؛ ولی فاقد کیفیتی باشد که مشتریان از خدمات و محصولات ما انتظار دارند. البته این مورد هم با انتخاب درست یک شرکت برونسپاری می‌تواند تا حد زیادی دغدغه کیفیت را برطرف کند.

۵. عدم رعایت کامل دستورالعمل‌ها

اتفاقی که ممکن است به دلیل برونسپاری اتفاق بیفتد این است که در فرآیند انتقال اطلاعات، داده‌هایی از دست بروند و فرآیندهایی خلاف دستورالعمل‌ها و سیاست‌های کسب و کار انجام شوند.

به‌صورت کلی برون‌سپاری مزایا و معایب زیادی دارد که باید همه آنها را قبل از تصمیم‌گیری در نظر بگیریم. با توجه به اینکه برونسپاری می‌تواند روی فرهنگ شرکت تاثیرگذار باشد، نباید آن را ساده تلفی کرد. آیا شما تجربه‌ای از برونسپاری فرآیندی از کسب و کار خود را دارید؟ در بخش دیدگاه‌ها منتظر شنیدن تجربه‌ شما هستیم.

اگر این موضوع برای دیگران مفید است آن را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با کارشناسان پیتام

در صورتی که در زمینه برونسپاری خدمات مشتریان نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید.

در زمینه برونسپاری بیشتر بخوانید:

مدیریتی در راه اندازی مرکز تماس - چاقوی دو لبه برون‌سپاری | مزایا و معایب - پیتام

صعود به قله بهره‌وری با هوش تجاری در مرکز تماس

با توجه به حجم داده هایی که در مرکز تماس وجود دارد و همچنین معیار(KPI) های مختلفی که در مرکز تماس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت تحلیل داده و هوش تجاری در این کسب و کار بسیار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ایجاد بینش و انجام تحلیل درست به وسیله هوش تجاری در مرکز تماس به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از نظر عملکردی و کیفی موارد مختلف را بررسی کنیم و بهبودهای لازم را اعمال کنیم.

ادامه مطلب »
تماس scaled 1 768x512 1 - چاقوی دو لبه برون‌سپاری | مزایا و معایب - پیتام

فرآیند برونسپاری مرکز تماس در پیتام چگونه انجام می‌شود؟

مرکز تماس پیتام به دنبال شناخت چشم‌انداز کسب و کار، پرسونا مشتریان کسب و کار، رقبا، مزیت‌های رقابتی، فرآیندهای اصلی خدمات مشتریان، سرویس‌های کسب و کار و درگاه‌های ارائه خدمات است. همچنین با در نظر گرفتن وضع موجود سازمان و اهداف و چشم‌انداز به نقاط بهبود فرآیندهاست.

ادامه مطلب »
BPO چیست ؟ 300x300 1 - چاقوی دو لبه برون‌سپاری | مزایا و معایب - پیتام

آشنایی با برونسپاری فرآیند کسب و کار (PBO)

برونسپاری فرآیند کسب و کار یا BPO (BUSINESS PROCESS OUTSOURCING)، قراردادی است که میان شرکت شما و شرکت دیگری بسته می‌شود تا بخشی از وظایف، عملیات، کار یا فرآیندی که قرار بوده است توسط کارمندان شرکت شما انجام شود‌، در مدت زمان مشخصی توسط آن شرکت انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب »
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *